Hoe maak je mooie portretten met één flitser?

Toen ik voor het eerst in een studio ging fotograferen, was ik enthousiast om zoveel mogelijk lampen te gebruiken en alles tegelijk te proberen. Al snel kwam ik erachter dat dit geen goede manier was om te starten, vooral als je het licht wilt begrijpen. De tip is om met één flitser te beginnen. Er zijn meer mogelijkheden met één flitser dan je misschien denkt. Dat wilde ik vandaag eens uitproberen samen met model Renco.

Als portretfotograaf ben ik altijd op zoek naar nieuwe ideeën om mijn foto’s interessanter en creatiever te maken. Ik hou ervan om te experimenteren met verschillende lichtbronnen, achtergronden, poses en accessoires. Maar soms is het ook goed om terug te gaan naar de basis en te zien wat je kunt bereiken met zo min mogelijk middelen. Daarom besloot ik om deze keer alleen een flitser en een softbox te gebruiken voor mijn portretsessie met model Renco. Ik wilde ontdekken wat voor mooie effecten ik kon creëren met één lichtbron en hoe ik het licht kon manipuleren om verschillende stemmingen en sferen te creëren. Ik heb twee lichtopstellingen gemaakt en gebruikgemaakt van één softbox.

Opstelling 1

De eerste foto is gemaakt met de softbox schuin naar beneden gericht en de lamp staat rechtsachter het model (gezien van de fotograaf). Ik begon met de flitser op een kwart vermogen. Ik nam een foto op 1/250 sec. en begon op F1.8 zonder lichtmeter. Op het scherm van de camera controleerde ik via de histogram of het diafragma goed was. Het bleek dat hij te ver open stond en uiteindelijk was F 2.0 beter. Met dit diafragma kreeg ik ook een mooie scherptediepte in de foto. Ik koos voor 1/250 sec. om de achtergrond zo donker mogelijk te maken.

Opstelling 2

Bij de tweede foto plaatste ik de flitser rechts van het model. Zo kreeg ik een licht en een donker deel op het gezicht. Ook hier wilde ik een donkere achtergrond en daarom zette ik de sluitertijd op 1/250 sec. en F2.0. De achtergrond was een witte muur, maar doordat ik het model twee tot drie meter van de muur afzette en de sluitertijd kort was, werd deze vrij donker.

Model Renco

Opstelling 1

Model Renco

Opstelling 2

Dit zijn maar twee eenvoudige voorbeelden van wat er kan. Het is belangrijk om eerst met één flitser te oefenen. Stel je diafragma in zoals je wilt en kijk in de histogram of je foto te licht of te donker is. Pas eventueel de sterkte van je flitser aan als je een bepaalde scherptediepte wilt. Als dat goed is, kun je de sluitertijd instellen. De sluitertijd bepaalt de kleur van de achtergrond. Hoe langer de sluitertijd, hoe lichter de achtergrond.

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Wat je kunt leren van de Natural Beauty fotoshoot

Volgende
Volgende

Mijn bruidsreportage apparatuur in 2009