Presskit Band PomaSix

Samen met de stylist Madeleine hebben we voor vandaag de fotoshoot met de Zoetermeerse band PomaSix geplanned. Deze 6 bandleden maken rock muziek wat lijkt op Chilly Peppers. Omdat niet iedereen overdag kon hebben we de shoot in de avond geplanned. Dit was een moeilijke opgave omdat het al erg vroeg donker is deze dagen.We hadden afsproken bij de nieuwe fietsbrug in Rokkeveen - Zoetermeer over de snelweg A12. De heren werden allemaal aangekleed in stoere en ruige skate kleding. Deze jongens maken rock muziek en werken allen bij Snow World. Dat is ook een beetje het thema van de shoot. Voor deze shoot had ik mijn 1D mark III en 2 flitsers (580EX II). De flitsers had ik met paraplu op statief geplaatst. Helaas waarde deze om en het voetje brak. Dit gebeurde met beide flitsers en dat was erg jammer. Ik heb daarom toen 1 flitser nog werkte het statief vast laten houden door de stylist welke ook nog eens stond te filmen. De andere flitser heb ik op de grond geplaatst voor extra verlichting. Hier een groepsfoto van de heren op de brug. Door het gebruik van ISO 1600 en mijn 16-35mm lens op F2.8 1/25 sec kon ik nog behoorlijk veel licht vangen. De flitsers geven de ruwe vloer ook extra schaduw wat met een lekkere kleurcorrectie naar voren komt zoals hierboven. Hier een zwartwit versie van 1 van de foto's. Het licht aan de linkerzijde kwam iets te hard in mijn lens maar na conversie naar zwart-wit krijg je een gaaf effect. De flitser geeft ook licht vlekken en schaduw van de regen wat met lijkt op sneeuw.

Voor de brug heb je een soort dakterras welke door grote lantarenpalen verlicht zijn. Door ISO 6400 te gebruiken krijg je in kleur redelijk ruis maar wanneer je m naar zwart-wit gaat omzetten krijg je dit gave effect. Ik heb hier geen flitsers gebruikt. Diafragma F2.8 en 16mm met ISO 6400 en 1/20 sec

Later zijn we naar deze legale graffiti tunnel gegaan in Meerzicht - Zoetermeer. Deze tunnel was mooi verlicht maar ik heb op ISO 1600 en mijn flitser met Gary Fong deze foto geschoten op 16 mm, F2.8 en 1/60 sec. De Gary Fong geeft een extra zacht licht in de tunnel.

Als fotograaf neem ik je graag mee in mijn proces van het vastleggen van de presskit ofwel bandfotografie van de band PomaSix. Het begint allemaal met een goede voorbereiding, waarbij ik samen met stylist Madeleine de visie van de band heb bedachtwaarop zij op zoek is gegaan naar kleding en locatie.

Het is van essentieel belang om een band met de bandleden op te bouwen, omdat dit de sleutel is tot het vastleggen van authentieke en meeslepende foto's. Door hun persoonlijkheden te begrijpen, kan ik niet alleen de muziek vastleggen, maar ook de menselijke kant van de band. Het vinden van de juiste locatie draagt bij aan de algehele sfeer van de fotoshoot, of het nu een verlaten pakhuis is voor een rockband of een natuurlijke omgeving voor een meer organische uitstraling. In dit geval zijn we onder een treinstation en bij een graffitimuur gaan fotograferen.

Technische overwegingen spelen ook een grote rol in mijn bandfotografie. Ik zorg ervoor dat mijn camera geschikt is voor weinig licht, en ik gebruik verschillende lenzen om diverse perspectieven vast te leggen. Het spelen met natuurlijk licht en het toevoegen van externe flitsers versterkt de sfeer van de foto's. Creativiteit met belichtingstechnieken, zoals het gebruik van lange sluitertijden, voegt een extra dynamiek toe.

Tijdens de presskit fotoshoot begin ik met individuele portretten van elk bandlid, waarbij ik me richt op hun persoonlijkheid en stijl. Daarna volgen groepsfoto's, waarbij ik de onderlinge dynamiek van de band probeer vast te leggen. Ik experimenteer met beweging om foto's te creëren die de essentie van de muziek weerspiegelen. Het vastleggen van details, zoals instrumenten en handen, voegt een extra laag van diepte toe. Bij station Meerzicht heeft de band al zijn spullen daar uitgestald en hebben ze een akoestisch mini concert gegeven. Dit wilde ik al spelend vast leggen.

Na de shoot is het tijd voor de nabewerking. Ik selecteer zorgvuldig de beste foto's en voer kleurcorrecties en belichtingsaanpassingen door om de gewenste sfeer te bereiken. Het toevoegen van specifieke stijlelementen die passen bij de muziekstijl van de band geeft de foto's een uniek karakter.

Het effect wat steeds in deze serie terug komt is het welbekende 300 effect. Dit effect is in de gelijknamige film: 300 ooit toegepast en is ook in Lightroom te gebruiken. Je begint met je eerder opgeslagen preset en tweakt deze tot je het gewenste effect bereikt.

De publicatie van de foto's is net zo belangrijk als de shoot zelf. Ik deel mijn werk op sociale media platforms met relevante hashtags zoals #bandfotografie om de zichtbaarheid te vergroten. Ook benader ik lokale muziekblogs om mijn foto's te delen en mogelijk te publiceren.

In de kern is presskit artiesten fotoshoot ofwel bandfotografie voor mij niet alleen het vastleggen van beelden; het is het vastleggen van de sfeer van de muziek en de mensen erachter. Door zorgvuldige voorbereiding, technische beheersing en creatieve flair ontstaan er foto's die niet alleen een visueel spektakel zijn, maar ook een diepe verbinding hebben met de muzikale wereld waarin ze zijn gemaakt.

Ik heb een filmpje gemaakt achter de schermen bij de fotoshoot van PomaSix. Wil je ook gave foto’s van jou band? Boek dan hier een Presskit fotoshoot 👉🏼

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Van Lens naar Poster: de Portretten van Vestia

Volgende
Volgende

Fashionshoot Claudia