Portretfotografie bij Portland: Twee verschillende bedrijfsportretten
Voor vandaag kreeg ik het verzoek om portretten te maken van het personeel van het bedrijf Portland. Dit bedrijf specialiseert zich in het leveren van softwarelicenties en opereert voornamelijk online. Deze context biedt als portretfotograaf al de mogelijkheid om na te denken over het type foto's dat het beste past. Portland gaf aan dat ze foto's van hun personeel willen hebben die gebruikt kunnen worden voor diverse communicatiemiddelen, waaronder interviews in tijdschriften. Daarom heb ik besloten om twee verschillende foto's te maken: één met daglicht voor een zacht effect en één in de studio.
Opstelling 1: daglicht
Aangezien ik alles op locatie zou doen, heb ik mijn mobiele studio ingepakt en ben ik naar de klant gereden. Hier zie je de eerste foto, waarbij we gebruik hebben gemaakt van Window Light (daglicht bij het raam). Deze techniek komt optimaal tot zijn recht wanneer een raam naar het noorden is gericht, waardoor er mooi zacht licht van buiten naar binnen valt. Het is ook handig dat het buiten niet te donker is, aangezien dit de belichting van de foto beïnvloedt.
Door dicht bij een raam te staan met een witte muur op de achtergrond, ontstaat een prachtig portret. Ik koos voor een diafragma van F3.2 om de achtergrond onscherp te maken terwijl het gezicht scherp blijft. De witte muur krijgt uiteindelijk een lichtgrijze tint omdat er geen extra licht of flitser op gericht staat. Het resultaat is een natuurlijke foto met zacht licht en minimale schaduwen.
Opstelling 2: studio licht
Voor de studiofoto heb ik de vergaderruimte omgevormd tot een compacte fotostudio, die voldoende ruimte bood om mijn flitsers strategisch te plaatsen.
Op het belichtingsschema zie je dat ik links van de camera twee flitsers heb opgesteld. Een flitser met een 60-inch Westcott-paraplu, die zacht licht met minimale schaduwen biedt. Deze flitser was ingesteld op 1/4e van zijn kracht, en ik heb deze aangevuld met een tweede Canon 580 EX II flitser, voorzien van een grid en gericht op het gezicht van het model op 1/8e kracht. Dit resulteert in een krachtige belichting met subtiele schaduwen, waardoor het gezicht mooi geaccentueerd wordt.
Als achtergrond koos ik voor een paars gordijn met tekeningen, wat zorgt voor een prachtig kleurcontrast en het portret extra doet opvallen. Een derde Canon 580 EX II flitser, gericht van onder naar boven op het gordijn op 1/8e kracht, creëert een mooi kleurverloop op de achtergrond.
Tot slot plaatste ik een reflectiescherm op de tafel om wat subtiele schaduwen in te vullen. Deze zorgvuldige opstelling resulteerde in een studiofoto met een uitgebalanceerde belichting, levendige kleuren en een perfecte mix van licht en schaduw.