5 redenen voor het maken van mooie (zakelijke) portretfotografie

Vrijwel dagelijks bevinden we ons erop: Social media. Een manier om met onze omgeving in contact te blijven, ons netwerk te verbreden en natuurlijk lekker foto’s van anderen te beoordelen. Facebook, Twitter, LinkedIn; we hebben tegenwoordig meer accounts dan sokken. Natuurlijk blijven sommige mensen nog een tijdje in de ontkenning over het belang van online exposure, maar werkzoekenden weten inmiddels hoe het werkt. Geen LinkedIn; geen baan.

We volgen dus gewoon met z’n allen de kudde en is vrijwel elk vroeger klasgenootje online terug te vinden. Maar dan willen we natuurlijk wel een leuke profielfoto die duidelijk maakt wie we tegenwoordig zijn, want indruk maken is het sleutelwoord van social media. Sommige mensen posten hun mooiste bikini shots of drank avondje als profielfoto. Hartstikke leuk natuurlijk, maar wil jij niet veel liever indruk maken met een mooie foto waarvan vrienden, kennissen en (toekomstige) werkgevers zeggen: “Wauw!”.

Als portretfotograaf heb ik hier vijf redenen op een rijtje waarom een goede social media profielfoto jouw ‘key to (social) succes’ zal worden.

portretfotografie

De eerste indruk

Facebook, Instagram en Twitter zijn eigenlijk de MSN 3.0 versie. We bevinden ons allemaal weer in één grote chatruimte, waarin we alles duidelijk maken via tekst en foto’s. Niks blijft geheim, alles is transparant en zelfs de vrienden van je vriend zijn achterneef kunnen jouw teksten en foto’s bekijken. Big Brother is watching you. Deze transparantie staat steeds vaker ter discussie, maar je profiel- en tijdlijn foto zullen voor alles en iedereen zichtbaar blijven. Deze foto’s zijn de eerste indruk die mensen van jou krijgen en het gezegde blijft nog steeds: Een foto zegt meer dan duizend woorden. Misschien is de bikini foto op Aruba daarom niet hetgeen dat je graag wilt delen met iedereen op deze wereld. Zeker wanneer je zakelijke contacten deelt of deze mensen jou eenvoudig kunnen vinden op het internet, is het aan te raden om in ieder geval goed na te denken over je zichtbare foto’s. Een professionele foto maakt meer (positieve) indruk dan de foto waarop je van je fiets valt.

portretfotografie

Zichtbaarheid van je gezicht

Een profielfoto op Facebook, Twitter of LinkedIn is klein en maar weinig personen zullen hem aanklikken om de foto te vergroten. In deze kleine afbeelding moet je dus een zo duidelijk beeld van jezelf weergeven, maar wanneer je een foto van tenen tot kruin plaatst, zul je weinig indruk maken. Je hoofd wordt een stip en iemand moet drie keer kijken om te zien of jij het daadwerkelijk bent. Bij portretfotografie gaat het daarentegen meestal om een foto van het middenrif tot aan de kruin. Je gezichtsuitdrukking wordt zo duidelijk weergegeven in een kleine profielfoto en iedereen heeft direct een duidelijk beeld van je.

portretfotografie

Professionele portretfotografie versus de iPhone

Een iPhone (of elk ander merk met een goede camera) maakt goede foto’s en met een beetje ‘Instagram’ kom je al een heel eind. Toch zullen deze foto’s nooit zo mooi zijn als een professionele foto. Belichting, de juiste houding en kennis van ‘wat werkt’ zijn essentiële kenmerken die een professionele fotograaf met zich meebrengt. Misschien ben jij al prima tevreden met een leuke foto op je social media platformen en is Instagram meer dan genoeg voor jou. Ben je echter op zoek naar een professionele foto voor de website van je werk of LinkedIn, dan is een professionele shoot zeker een aanrader.

Stefan Segers portret fotograaf iphone

iPhone in portret-mode

Een portret vastgelegd met de iPhone in portret-mode onthult de automatisch gegenereerde achtergrondonscherpte. Het is vooral opvallend dat de onscherpte, met name bij de haren van het onderwerp, minder natuurlijk oogt in vergelijking met de fotocamera. Dit accentueert het subtiele, doch merkbare verschil in kwaliteit tussen de geautomatiseerde functies van een smartphone en het vakmanschap van een speciale camera.

Stefan Segers portret fotograaf camera

Fotocamera

Een scherp en gedetailleerd portret, vastgelegd met een professionele fotocamera. De zorgvuldig gecontroleerde scherptediepte brengt het onderwerp prachtig naar voren, terwijl de achtergrond subtiel vervaagt, waardoor een esthetisch en professioneel beeld ontstaat.

Werkzoekenden

Voor iemand die op zoek is naar dé baan, is een professionele foto een goede opening om bij deze werkgever binnen te komen. Natuurlijk beoordelen bedrijven ook jouw kwaliteiten, maar laten we eerlijk zijn; er is een reden waarom ze een foto bij je Curriculum Vitae willen ontvangen. Wanneer je deze foto ook op je professionele LinkedIn account zet en eventueel op Facebook en Twitter, geef je helemaal de juiste indruk.

portretfotografie

Fun!

Laten we vooral niet de belangrijkste reden vergeten; portretfotografie kan hartstikke leuk zijn om te laten maken! De aandacht is geheel op jou gericht en samen met de fotograaf bekijk je wat voor indruk je wilt maken en welke achtergrond en belichting hiervoor nodig is. Een professionele fotograaf weet precies wat werkt op het gebied van een (zakelijke) portretfoto en haalt altijd het beste uit je naar boven. Bovendien is het hartstikke fijn als iemand anders zich bezighoudt met de vraag hoe je het beste op de foto komt, dan wanneer je zelf een halve dag gefrustreerd met je mobieltje bezig bent. Toch?

portretfotograaf Stefan Segers

Nieuwsgierig geworden wat ik voor je zou kunnen betekenen? Als portretfotograaf haal ik het beste uit je door je gerust te stellen. Neem gerust contact met me op.

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

Kleding tips voor een professioneel zakelijk portret - zo maak je een verpletterende indruk

Volgende
Volgende

Zo maak je een gratis online foto portfolio